onsdag, november 05, 2008

Back street boys är tillbaka.

Vad hände? Exakt när blev Barack Obama Back street boys? Haussen över honom känns för mig rätt överdriven. Folk som inte ens vet vad senate är eller elektorsröster är vet i alla fall att de skulle rösta på Obama om de fick chansen.
Dels beror det på att media och demokraterna parat ihop John McCain med George W Bush på ett smart sätt, men också på de två andra faktorerna.

John McCain representerar din pappa. Eller Greatful dead om vi ska dra musik analogin vidare.
Det är det rigida, det tråkiga och det grå som han står för.
Obama är det nya fräscha och coola. Det är coolt att stötta Obama.

Sen har vi också faktumet att han är svart. För mig är det helt uppåt väggarna att man allena på grund av en persons hudfärg röstar på denne. Vad hände med det politiska programmet?

Om du frågar någon om vad Obama står för är jag mycket tveksam till om de förutom skattesänkningen, vilket är hans skötebarn, kan nämna något mer.

Jag vet mycket väl att politik liksom allt annat är en populäritetstävling, men om du väljet en person att bli den kanske mest inflytelserika personen på faktumet att han är svart och populär, känns det som att man är ute och cyklar.
Men när folk som inte ens yppat en stavelse om politik eller dylikt öppet helt plötsligt är överdrivet öppet pro-Obama blir det fel i mina ögon.

Undra om Nick från Back street boys om 25 år kommer ha en chans? Bara många groupies ses som något positivt och att de konservativa kristna förlorat sitt fotfäste i landet så kommer han ha en strålande chans. Fotbollsmammorna sitter och blir blöta över den svunna tiden när de stod vi konsertstaketet och skrek. Sympirösterna kommer ge en jordskredsseger.

Om Gunde blir partiledare i något svenskt parti har han min röst direkt.

2 Comments:

At 4:12 em, Blogger max said...

Med det systemet som det är i USA så blir det så här det är givet. Jag avser givetvis personval.

McCain har själv profilerat sig som Bush och det har demokraterna profiterat på för att det precis som i det förra svenska valet fanns många som ville ha bort nuvarande ledning i form av Bush (i Svea Persson).

Varför Obama blir vald har knappast med att han är svart att göra då detta inte från något håll har varit en valfråga under någon gång och det är snarare det som gjort honom så populär än tvärtom. Hans hudfärg har inte varit en valfråga som det var när Jesse Jackson kandiderade som en "brother".

Att jag stöttar demokraterna denna gång är givet men det har att göra med en massa sakfrågor att göra och inte bara kandidaten men just denna kandidat är den bästa som demokraterna fått fram på länge.

Sen att han kommer få jätteproblem att införliva sin vallöften är en annan sak för det hade McCain också fått.

Jag stör mig också på att "folk" stödjer Obama för att det är coolt men jag blir inte arg för det är min fasta övertygelse att det var absolut nödvändigt för USA och till och med världen att det inte blev republikaner eller McCain som vann.

Jag hoppas på 8år av Obama nu och att landet på andra sidan får ordning på saker och ting på många plan.

 
At 7:20 em, Blogger Martin said...

Det stämmer att Obama inte i sin kampanj använt sin hudfärg eftersom han genom det skulle förlora på det i "vita stater" mer än vad han vunnit de svarta rösterna som han redan hade.

Det jag menar är att kända afro-amerikanska som Oprah blir pro Obama pga. hans hudfärg.
Nas har gjort en låt som heter black president och jag har för mig även Jay-Z har gjort en, dvs. två av rappens största artister har då sagt hur coolt det vore med en svart president.
Detta har avspeglat sig i gemeneman och där ligger min irritation.

Sen håller jag med om att valet mellan Obama och McCain inte ens är ett val. Republikanernas sätt att inte tänka globalt är skrämmande. Likaså är deras inrikespolitik ett skämt.

I detta fallet var det coola med imagen ok, eftersom kandidaten var den bättre av de två. Men vad händer nästa gång när det är en konservativ kristen radikal.....latinamerikan som kandiderar och anses cool?

Tror vi är på samma häst, men tittar åt olika håll.

 

Skicka en kommentar

<< Home