måndag, oktober 13, 2008

Bäst någonsin

Det är rätt kul att se omröstningar med temat "bäst någonsin". Vare sig det gäller sport, musik, film eller annat är väl den gemensamma faktorn att det inte går att hitta en vinnare.
Detta av den enkla anledningen att du har 2 för stora variabler i ekvationen.
1) Generationer. Hur jämför man Pelé med Ronaldo? Kareem med Shaq? Eller Casablanca med Sagan om Ringen? Filmer ok, men du måste ändå ta med specialeffekter och teknikutvecklingen.
2) Subjektivitet. Alla har en egen favorit och hur hittar man då en opartisk jury? Sedan skall resultatet förmedlas till en ännu mer partisk publik. Kontenta - Du får
1/3 som säger att det är helt åt skogen
1/3 som säger att det är helt rätt
1/3 som säger att de är osäkra.
(Obs dessa siffror är ej godkända av Statistiska Centralbyrån, men jag står för dem)

Därför blir min summering av dessa att jag kollar på resultatet, nickar och går vidare. Vill jag döda lite tid så ger jag mig in i en diskussion med en vän, men inte på nätet. Som talesättet går:
Arguing on the internet is like winning celebrity jeopardy - even though you win, you're still a retard.