måndag, oktober 27, 2008

Lite hyfs, tack!

Vi svenskar vill gärna tro att vi är så hyfsade och artiga. Men om sanningen ska fram så är vi bufflar som knappt säger förlåt när vi går in i folk. Det jag tänker på är tunnelbanehyfs.
Självklart föranleds dessa ord av min visit i London i helgen. Där ber folk alltid om ursäkt vid minsta beröring. Ett exempel är killen som med sin sko snuddar vid mitt byxben (med betoning på snuddar) och direkt ber om ursäkt. I morse stötte en äldre man till mitt ben med sin väska, men bemödade sig inte ens med en blick.

En anledning kan i och för sig vara att britterna fått till sig skräckscenarion då och då, tex. som min vän som varje gång ämnet tas upp återberättar en historia om en äldre herre som blev knivhuggen pga. att han bad några killar sänka musiken de spelade på bussen.

Vi kanske skulle behöva den rädlsan för att få tillbaka artigheten, även om det är en av rädsla.

4 Comments:

At 6:05 em, Anonymous Anonym said...

Fast tanken är väll att man ber om ursäkt av respekt, inte för att klara sig undan en handgemäng..

 
At 9:13 em, Blogger Martin said...

Att det är rädslan som gör dem mer artiga är bara en teori.

Men om det står mellan falsk artighet och ärlig oartighet tar jag nog det första.

 
At 10:05 em, Anonymous Anonym said...

Skulle bli ett evigt ursäktande om man för minsta lilla var tvungen att ursäkta sig. Om man antar att dessa lilla saker inte sker med flit kan man vara en större man och se förbi det. Sen är en ursäkt aldig fel, men om folk gör det av rädsla och inte menar det känns det ganska andefattigt och menlöst.

 
At 8:32 fm, Blogger Martin said...

Well, med tanke på hur "ödmjuka" folk är i T-banan är det få som är den större mannen.

Och i nuläget tar jag som sagt hellre det klimaten än våran "störst går först"-mentalitet.

 

Skicka en kommentar

<< Home