tisdag, mars 11, 2008

Det viktigaste som hänt under helgen.

Ska för en gångs skull släppa den uppenbara idiotin i att en tidning på två dagar lyckas skaka fram detta som det viktigaste som hänt på 48 timmar:
-Våldet i tvättstugorna ökar.

Ok, det ökar. Men är det från 1 fall, till 2? Och vad är det här för våld egentligen? Står man med kniven i handen för att få använda mangeln? Har man med sig livvakter som håller tvättkorgen åt en?

Eftersom jag de senaste åren inte bott på platser där det finns en stor central tvättstuga är detta inte ett problem för mig. Jag minns dock min uppväxt då detta var fallet, men våldet? Det kan jag inte minnas.
Däremot så minns jag invasionerna när en speciell etnisk grupp mer eller mindre barrikaderade sig och helt sonika tog alla maskiner.
Ska inte nämna gruppen, men jag minns att min mor har ett förlegat lexikon där beskrivningen av denna grupp var:
-Vanligt arbete uthärda de icke. De driver runt i flockar från stad till stad och livnär sig på gyckelspel och lurendrejeri.

Heeeelt sjukt! Och det här är inget som är århundraden gammalt, vi pratar 50-60 år. Och nej, det är inte rasbiologiska institutet i Uppsala som gett ut boken, utan ett välkänt bokförlag.
Ok, beside the point, tillbaka till tvättstugan.

Det närmaste jag kommit är väl för ca 1 år sen när jag bokat 2 tider, 10-12 & 12-14 tror jag det var. Men då jag var lite trött pga en hård dag innan, vaknar jag ca 10.45 och någon har då tagit tiden (rättmätigt eftersom man har 30 min på sig att starta)
När jag sedan ska starta passet 12.00 ligger tvätt kvar och jag lämnar en lapp i stil med:
"Vänligen ta bort färdig tvätt efter avslutat pass"+mitt namn.

Sure enough, ett kort tag senare ringer en arg signal på dörren och självklart är det grannen ovanför som jag haft några duster med som står där.
I en mycket otrevlig ton förklarar han att lappen är onödig och att jag kan komma upp och ringa på.
När jag efter hans harang förklarar att JAG hade tiden innan och omöjligt kan veta vem som tvättar. Han blir genast defensiv och osäker, stormar bort till tvättstugan och i förbifarten upp för trappan mumlar han något om en bokning nästa dag.
VICTORY!!!!!
Martin 1 - Grannen 0.

Och på temat tvättstuga så var jag ledig igår och hade tvätt, besök till telefonbutiken och träning bokat. Döm av min förvåning när jag kommer in och har vatten upp till anklarna.
Now that's something you don't see every day.

Gissa om jag lämnat tvättmedlet på golvet istället för på bänken som jag brukar? Livet verkar ha sinne för humor och lite ironi. Hur kan jag då INTE gilla livet?