tisdag, maj 15, 2007

Som ett brev på posten *slap*

Rubriken kom till mig, jag valde den inte. Snabbt sidospår om den.
Det är nämligen så att jag har några vänner som har för vana att örfila sig själva om de använder en klysha.
Det speciella är att om du missar att göra det själv står en "vän" brevid och ger dig en. Ínte nödvändigtvis hårt, men ändå.
Sjuk grej som jag inte tänker ta del av eftersom jag är the klyshelizer.

Nog om det nu. Det som just kommer som ett brev på posten är vissa händelser, företeelser i samband med en längre utlandsresa.
Innan resan kommer jobbtröttheten. Man börjar blicka framåt mot vad som komma skall och varje pass blir lite längre, lite tråkigare och lite mer en väntan.
Innan måste också vissa inköp göras. Produkter såsom grönpepparsås, kaviar och väl lagrad ost eftersom kretinerna i väst inte lärt sig uppskatta dessa kulinariska läckerheter.

Jag drabbas dock sällan av resfeber. Det är som Stenmark sa:
-De bar å åk.
I år kör vi raka spåret över med byte "over there" vilket också betyder att den första g&t inmundigas ca 11.00.
-Suput! Fyllo!
Ropen skalla, men om man ska sitta på ett plan i 10+ timmar behöver man bli lite mer avslappnad för att klara av hela resan.
Sen har g&t'n också sin charm på flyget eftersom du får ett glas som är väl fyllt med gin och is. Du får också en burk tonic som succesivt fylls på glaset. Omvänd kaffekast skulle man kunna säga.
2 sådan gör vem som helst på bra humör. Jag har också införskaffat mig på en Ipod för att ytterligare underlätta turen. 30 gig med skärm - tack Bill.

Sedan kommer mellanlandningen. Ointressant förutom vid 2 tillfällen.
1) Charles De Gaul '98
Ologiskt upplägg på transport mellan terminaler gjorde att det tog en eon att byta terminal.
2) 55 min transfer på Schippol i Amsterdam '02
RUN FORREST, RUN!!!!

Sen kommer landningen. Oftast brukar en tämligen stor hunger ha infunnit sig pga det skrala matutbudet på flyget. Även om man har försökt kompensera med ett högre vätskeintag består detta kurr i magen.
Som vanligt blir man lite nojig när det går en vakt med en hund som luktar på väskan på väg fram till passkontrollen.

Efter en kortare bilfärd hittar man alltid något att käka. Philly chease-sub är en klassiker, men oftast blir det en burgare.
Oftast brukar jag somna helt utpumpad vid midnatt och det är alltid en speciell känsla att sova i en annan säng och i ett annat land.
Sista klassikern är uppvaket första dagen ca 05.50. Tidsskillnaden gör sig bemärkt.
Ja ja, Transformers eller Inspector Gadget kanske är på TV.........YE-HES!!!!
ESPN-CLASSICS!!!!!