söndag, maj 17, 2015

Pajerna flyger

Det händer inte ofta, men nu tänkte jag i alla fall doppa en tå i den politiska poolen och ge min bild på helheten.

Det finns de som lever för politik. Älskar att se debatter, att få känna att de är en del av processen. Jag är inte en utav dem. I snitt brukar jag kunna uthärda ca 2-3 minuter av debatt innan jag slår av den. När sen valet är över varken jublar jag eller sörjer om mitt parti vunnit. Kort och gott, jag röstar för att det är min plikt som medborgare, och sen väntar jag 4 år till nästa gång. Jag lägger min röst på den ideologiska plattformen partiet har, inte deras exakta agenda. Det går dock inte att helt avskärma sig från politiken under dessa 4 år eftersom diverse snedsteg, uttalade grodor och indeskretioner som våra politiker står för. I dessa gottar sig media, oppositionspartier liksom gemene man. Och det är här jag tycker att vi (gemene man) är ute på hal is. Det har blivit viktigare att belysa sin motståndares felsteg snarare än de egna förbättringarna det egna partiet syftar till att göra. Det blir ett "Titta vad den där partiledaren gjorde. Hur kan han/hon vara partiets representant?" snarare än "Mitt parti vill göra....". Det är knappast något häpnadsväckande att smutskastning är enklare än positiv information om det egna partiets agenda, men det gör mig inte mindre less på det tack vare denna vetskap.

Med det sagt så håller jag det kort och säger att varje gång jag ser en sarkastisk bild om en politiker, eller någon som förfäras av, rasar om, eller hånar något som sagts gör det mig bara mer likgiltig till politik. Jag är antagligen för idealistisk, men vad hände med att se till att Sveriges bästa står i förrummet? Är inte nationens utveckling det viktigaste och inte billiga politiska poäng? Märk väl att jag inte belägger någon som bättre eller sämre beroende på partitillhörighet. Jag är neutralt likgiltig oavsett om det är mitt parti som ger eller får skit. Och så länge vi fortsätter engagera oss i denna meningslösa pajkastning kommer vi att leva med skygglappar som blockerar ut de viktiga budskapen.