tisdag, augusti 31, 2010

Game winners

Första träningen. Förtydligande, första basketträningen för säsongen. Hur fan ska det gå? Kommer jag ens träffa ringen?
Det visade sig vara en bra turn out och nivån har blivit riktigt bra.
Vi kommer igång och som den rutinerade liraren man är börjar man med att sätta upp de andra lite, känna sig för. Men sen börjar några passar hitta fram, en retur tas och en och annan halvdistansare börjar sitta.
Så halvvägs in på träningen börjar självförtroendet att växa en smula.

Så kommer den där jämna matchen som man inte vill förlora. Vårat lag ligger under med 8-10 och en trea will seal the deal eftersom vi spelar korta matcher till 11. Jag får en pick, han går under screenen och jag har en hyfsat ren trea. Boom, pow, swish!
11-10 och en kort walk of fame med high fives.
Förutom att sådana skott ger lite mer självförtroende är det knappast något som kommer registreras på stjärnhimlen eller skrivas om i tidningen.
Så varför ens ta upp det?

Well, först det uppenbara, glädjen.
Men sen är det också känslan av att ha klivit fram i ett viktigt skede av en match och genom mitt agerande sagt: Jag tar på mig ansvaret för om vi vinner eller förlorar. Lyckas eller misslyckas.
Och med en stabil know how tror jag inte att jag någonsin skytt att göra det. Oavsett i vilken aspekt av livets gång vi talar.

-If you don't shoot, you don't score. Wayne Gretzky

Nu ska jag bara ta han om min ömmande kropp, men som det heter.
"Wounds heal, chicks dig scars and glory lasts forever."
Ja lite over the top med klichéerna, men vad ska man göra? Skriva nya?
Förslag emottas gladeligen men tills vidare vill jag bara att ni minns den gyllene regeln - sagga* inte!

*sagga, eller sagga av betyder att man backar av en bit från spelaren du spelar försvar på.

Red anm. Jag tänkte länka ordet sagga för att slippa skriva förklaringen, men gick bet. Då testade jag att googla "sagga av". Resultatet? Testa :D

Red anm. 2 Jag ogillar smileys i texter, men gör i detta fallet ett undantag.