tisdag, maj 11, 2010

Dags att sadla om

Efter en tid i ide slog det mig - det är dags att sadla om.
Om inte orden kommer till dig får du tänka ett steg längre. Dvs låta ett klipp eller kanske en dikt säga det åt dig.
Så en tid framöver kommer jag hänge mig åt att lägga upp olika klipp och citat/stycken istället för den vanliga svadan.
Den här låten kräver dock en viss bakgrundsinfo. Det började hos min vän Tomas en sen höstkväll.
Det var upplagt för tjo och tjim, men på något vis följde ett manfall som sällan skådats.
Lo and behold, kvar stod jag likt en envisa fura som vägrar vika sig i vinden. Med fanan högt och okväst glädje stämmer jag träff med ett mer liksinnat sällskap.
Taxi beställs och turen går längst Norr Mälarstrand i vad som lika gärna skulle kunna vara början till en gangsterfilm som utspelar sig i Chicago på 30-talet. Enda skillnaden var att mitt fordon var en Volvo V70 och inte en T-Ford.
Dimman låg tät, det var som det heter, lite kymigt ute och höstmörkret hade sedan länge fördrivit allt vad solljus heter.
Då de kommersiella radiostationerna som vanligt erbjöd sin svada av intetsägande musik bad jag min chaufför att slå på det som föll honom i smaken.

Efter viss tvekan slog han på skivan i CD-spelaren och ur högtalaren kom toner som tilltalade mig efter endast några få ackord.
Jag ska inte säga att jag drömmer mig tillbaka till den kvällen när jag hör den, men låten är starkt förankrad till minnet av den turen.
Det som gjorde det extra speciellt var att föraren vid slutet av turen gav mig skivan.
Så slut ögonen, sätt dig bredvid mig i baksätet och bara njut.

Dave Brubeck - Take five