måndag, februari 23, 2009

Humor

Att skämta om och med sina vänner är inte ett tecken på hat utan snarare tvärtom. När du drar ett skämt på din väns bekostnad betyder det snarare att ni är bättre vänner än dem som du inte skämtar om.
Han/hon kan ta skämtet och svara med samma mynt.
För vissa känns detta lika självklart som att andas. Jag känner så. Men en av de saker som jag förbiser är att alla inte är som mig.
Det är en visdom som börjat komma till mig och förståelsen att alla kanske inte är lika hårdhudade eller har samma humor.

Lite av det är bumerangeffekten av detta politiskt korrekta och överkänsliga samhälle som får mig att gå på lite extra. Men tro mig, du vet när jag skämtar om en sak eller säger något för att vara jävlig.
Det är nog också därför som jag börjat ledsna lite på banala och mindre inovativa sätt att skämta. Jag tycker man ska försöka förnya sina skämt och inte bara nöja sig med att säga idiot utan kanske yppa något i stil med vad min lagkamrat Andreas sa för några veckor sen. Han hade ett lite mer subtilt sätt att säga att någon inte var smart genom att säga att personen i fråga knappast var bakfull den 11:e december.
Visst, en molekylär nedbrytning av skämtet skärskådar det, men i stora drag är det en liten skön hint och en som jag gillar.

Oh förlåt, jag glömde att du hade tätsittande ögon och sluttande pannben. Den 10:e december är alltså Nobeldagen.
Och nu var jag så där okänslig igen....jävlar.
Skriv en insändare till DN, starta en Facebook grupp och blockera mig på MSN.
Eller så kanske du förstod skämtet direkt och det är jag som är den slöe.
Vi får helt enkelt vänta till den 11/12 och se vem som börjar dagen med en big gulp cola och en fet grillad macka.

Och innan jag glömmer - 2009 års första epitet byte är numera..........CIDER-SIMON!
Om man grimaserar när yours truely blandar fantastiska Mai tais och Knickerbockers för att sedan stoltsera med tvivelaktigt leverne under helgen så förtjänar man helt klart att ta över titeln.
Cider-Larsson är död. Länge leve Cider-Simon.