onsdag, augusti 27, 2008

Lite om fotboll

Ett ständigt hett samtalsämne är skadade fotbollsspelar och spelar som ena dagen är skadade inför en träningsmatch, men sen lirar en full match 2 dagar senare.
Jag kan villigt erkänna att jag inte är särskilt insatt i hur mycket slitage en fotbollsspelare får utstå, men när de klagar på att de tvingas spela 2 matcher i veckan måste jag ändå ställa mig frågande till hur tungt det är?
Basket och hockeyproffs spelar ju till exempel ca 4 matcher i veckan per säsong och visst finns diskusisonen om slitage på spelare där också (som du tidigare sett i artikeln jag länkat till)
Men med tanke på det artisteri som fotbollsspelar bjuder på när någon knappt tacklar dem och detta gnäll renderar det mig i att tycka att de är rätt veka. Visst finns det undantag som i allt annat och en del riktigt fula påhopp som gränsar på överfall, men generellt....nej.

Sedan har vi supporterkulturen. Igen bryts en match pga bråk på läktaren. Hur detta hör ihop med sporten och att det inte stävjas är för mig ett mysterium. De alternativ som jag har hört är att antingen "bura in" stå platsen med plexi eller som i england ha krav på att alla sitter etc.
Det inte alla vet är att folk från bland annat England och Finland åker hit för att uppleva vår supporterkultur.

I USA sitter alla fans på basebollmatcher på samma läktare och det delas ut mini basebollträn till vissa matcher. Undra hur det skulle gå om man gjorde samma sak vid nästa derby?