tisdag, augusti 10, 2010

Fusk!

Det är för mig helt ofattbart hur en person kan fira en vinst som presteras genom fusk.
För att ta några snabba exempel som jag tror alla känner till. Johan Muhlegg, Ben Johnson och Finlands skidlandslag.
Hur man som idrottsman kan fira en vinst där du tävlar i samma sport, men inte på samma premisser är helt absurt för mig. Det är som att starta 97 meter från mål, istället för 100.
Men som allt annat här i världen, vissa saker får jag helt enkelt acceptera därför att vissa människor inte har samma ideologi.

För mig är en sådan vinst besudlad och jag skulle inte ens ha en sådan medalj framme då den bara skulle påminna mig om det jag gjort.
Det är därför vissa sporter i mina ögon är döda. Vissa pga. doping, vissa pga. ideologiskt fusk såsom mutor och filmningar.
Nyligen spelades VM i fotboll och det som stör mig förutom själva filmningarna är att domarna är de som hängs ut om något blir fel.
De ska alltså i varje situation göra en ögonblicksbedömning om en spelare fuskat eller inte. Det är dömt att misslyckas.

Jag ville nästan säga att det är dags att sätta schack som den ultimata sporten där det är rent spel. Sedan slog det mig att om jag inte missminner mig så får man inte ta lugnande medel i schack heller.
Allt är tillåtet i krig och kärlek sägs det. När lägger vi till sport (om du kommer undan med det dvs) i den meningen?