fredag, februari 18, 2011

Rekommendation och avstyrande

Det har lästs lite den senaste tiden och då känner jag mig obligerad att ge min input på två böcker av den verbalt mycket begåvade herr Klas Östergren.
Vedertaget är förvisso benämningen trilogi, men då min ork vad gäller informationssökning tryter så benämner jag dem så simpelt som de två böckerna "Gentlemen" och "Gangsters". Detta är två böcker som utspelar sig i Stockholm. Den första, Gentlemen, utspelar sig i slutet av 70-talet på Södermalm. En mycket välskriven bok som jag fann mycket underhållande och därför rekommenderar.
I och med titeln så förstår du åt vilket håll det barkar nu.
Gangsters fann jag inte alls lika underhållande och jag tyckte han svävade ut i beskrivningar av platser och händelser som inte riktigt hängde ihop med storyn. Sen tyckte jag också att den tappade fart halvvägs genom boken. Det skall tilläggas att boken i mina ögon saknar en Henry Morgon, mycket av anledningen till att Gentlemen är mycket läsvärd.
Så skaffa Gentlemen till nästa resa. Det är ett mycket hett tips.